Afshin Ellian
door Afshin Ellian, 9 sep 2016
Op Oudemanhuispoort (Universiteit van Amsterdam) gaf ik werkcolleges aan vergevorderde en enthousiaste studenten. Dat was dinsdag 11 september 2001, vijftien jaar geleden.
Daders gingen probleemloos door de check-in
Mohammed Atta en Abdulaziz al-Omari checken samen met nog drie geestverwanten om 6.00 in bij American Airlines vlucht 11. Vijf andere Arabieren reizen met United Airlines Flight 175 vanaf Portland naar Bostons Logan International Airport. Het computerprogramma CAPPS (computer assisted passenger pre-screening system) ziet geen problemen bij de naam van Atta en anderen. De heren landen in Boston rond 6.45. Zeven minuten later wordt Atta gebeld door Marwan al-Shehhi. Bijna drie minuten hebben ze met elkaar gesproken. Dit was hun laatste conversatie. Rond 06.45 en 7.40 gaan Atta en al-Omari naar de check-in van American Airlines Flight 11 richting Los Angeles. Ze gingen probleemloos verder. Ze stappen in het passagiersvliegtuig rond 7.31: zitplaatsen in de businessclass, 8D en 8G.
Om 7.59 starten piloten John Ogonowski en Thomas McGuinness de procedure om het vliegtuig te laten opstijgen. Daniel Lewin zit achter Atta en al-Omari. Hij diende vier jaar als officier in het Israëlische leger. Hij werd aan het begin van de operatie neergestoken door de zonen van Allah. Lewin werd uitgeschakeld. Atta loopt met zijn vrienden naar de cockpit. Ze beweren dat ze een bom bij zich hebben. Het passagiersvliegtuig was al gekaapt.
Oase van vertrouwen |
Lewins keel doorgesneden
Een van de passagiers meldde via haar telefoon dat het vliegtuig is gekaapt en de keel van een passagier in de businessclass is doorgesneden. Dat moet waarschijnlijk Lewin geweest zijn. De laatste woorden van deze passagier omvatten een onheilspellend teken: ‘We are flying way too low. Oh my God we are way too low.’ Dit vliegtuig, vol van kerosine, boorde zich om 08.46.40 in de noordelijke toren van het World Trade Center in New York. Alle inzittenden en mensen die op dat moment in dat gedeelte van het gebouw waren, zijn gestorven in een vuurzee. Om 8.46.40 ving een nieuw tijdperk aan.
In het andere gekapte vliegtuig werden beide piloten gedood. Om 08.59 belde Peter vanuit vlucht 175 zijn vader Lee Hanson: ‘It’s getting bad, bad. A stewardess was stabbed. They seem to have knives and Mace. They said they have a bomb. It’s getting very bad on the plane. Passengers are throwing up and getting sick. The plane is making jerky movements. I don’t think the pilot is flying the plane. I think we are going down. I think they intend to go to Chicago or someplace and fly into a building. Don’t worry, dad. If it happens, it will be very fast. My God, my God.’ Lee Hanson hoorde nog het gekrijs van een vrouw, daarna was de verbinding dood: om 09.03.11 boorde United Airlines Flight 175 zich in de zuidelijk toren van het WTC. Ook zij verdwenen in een vuurzee.
Saoedische betrokkenheid |
Herdenk de slachtoffers van politieke islam
Weer treinvertraging richting Brabant. Later, onderweg belde ik naar huis: pap ken je ene Bin Laden uit Afghanistan? Ja, antwoordde ik.
Later in de avond zag ik een massagraf in New York. Op de eettafel lag een uitgeprinte foto van een ander massagraf: Khavaren in de omgeving van Teheran waar duizenden politieke gevangenen zijn begraven. Ook zij worden elk jaar, in de eerste week van september herdacht.
De laatste verraderlijke aanval op het Amerikaanse grondgebied vond op zeven december 1941 plaats in Pearl Harbor. Daar kwamen 2.402 Amerikaanse burgers om het leven. Op 11 september 2001 werden 2977 Amerikanen gedood.
Wij leven nu al vijftien jaar in het 9/11-tijdperk. Ieder jaar op 11 september herdenk ik de slachtoffers van de politieke islam en zijn massagraven: in Teheran, New York, Tikrit, Damascus, Kabul enzovoort.
Herdenk ze!
Vergeet niet dat om 8.46.40u dinsdag 11 september 2001 het 9/11-tijdperk begon. Zo begon de 21e eeuw: de strijd tussen westen en oosten, tussen humaniteit en barbarij, tussen de zonen van Allah en de wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten