woensdag 17 oktober 2018

Winkelketen Bristol Roept Op tot Stalking




Bristol vindt het erg "grappig"om bij de kassa op te roepen tot  stalking.
Wat de gevolgen zijn, is niet zo amusant.

door Mathilde van Vliet

Deze “grap” trof ik vanmiddag aan bij een winkel van Bristol. Ik schrok van de uitlating “stalking” en dat hiertoe werd opgeroepen. Het woord stalking heeft een buitengewoon negatieve bijklank, wat zowel mannen als vrouwen treft.
Vervolgens vroeg ik aan een van de verkoopsters wat haar mening hierover was en ze was wat terughoudend in haar antwoorden. Angst. Ik merkte echter dat ze ‘not amused’ was. Ik trachtte door te vragen en toen bleek dus dat álle verkoopsters van het filiaal niet gediend waren van deze “grap”.
(Vooral) mannelijke klanten grepen deze “uitnodiging tot stalking” namelijk aan om door de zaak te gaan schreeuwen en de dames min of meer te intimideren met “nou, we  mogen jullie toch stalken?”

Dit gaat te ver

Dit doet afbreuk aan de vrouw in het algemeen, hoewel er zijn ook vele mannen zijn die slachtoffer zijn van stalking.
Het woord ‘stalking’ kun je in deze tijden niet gebruiken als “grap.’ Net zoals je geen grappen maakt over terreur of jihadisme.

Hier is niet over nagedacht.

De directie van Bristol wilde er echter niks aan veranderen volgens het winkelpersoneel.

Daarom dien ik bij deze een officiële klacht in bij Bristol. Als klant. Als vrouw.
Omdat ik er niet van gediend ben “uitgenodigd” te worden om iemand te stalken.

Shame on Bristol!




Van de website: Heb je een algemene vraag, een vraag over één van onze winkels of een vraag over de webshop? Stel ze via het contactformulier of bel naar +31 (0) 204076622 (ma-do: 9u-17u en vrij: 9u-16u). Wij helpen je met veel plezier graag verder!



UPDATE: Antwoord Bristol via Facebook:




Mijn antwoord: "Dank u voor uw toelichting. Echter, reclame is bedoeld om meteen “aan te komen”, zonder dat men daar over zou moeten nadenken. Dan maak je goede reclame. Je “raakt de juiste snaar”. Dat zou de kracht van reclame moeten zijn.
In dit geval deed Bristol dat niet; die maakte een reclame met een uiterst negatieve associatie. Daar viel ik over.
Ik vind het buitengewoon vrouwonvriendelijk en zeker omdat Bristol-verkoopsters zich geïntimideerd voelden. Zíj worden toegeschreeuwd door klanten die kennelijk de boodschap ook niet zo interpreteren zoals Bristol het wil laten overkomen.
Kortom, dit was geen handige zet van Bristol. 
Denk ook aan uw personeel die dag in dag uit hun best doet om uw verkoopcijfers hoog te houden. Daar staat dan wel wat tegenover. 

Ik spreek dan ook de wens dat deze oproep niet al te lang blijft staan in alle filialen."


Daarmee is voor mij de zaak afgedaan.Dank Bristol



Amsterdam, 17 oktober 2018

Geen opmerkingen:

Een reactie posten