maandag 26 oktober 2015

De Staat Bepaalt wel Wat Goed Voor U Is



 

                                      En wat u “mag” pinnen…..
 


door Mathilde van Vliet 




 
Leuk! Feestje! Een bevriend echtpaar dat hun 25 jarig huwelijk viert. Dat is nogal wat in deze tijden. Een vriendschap van bijna dertig jaar, ook uitzonderlijk.

Dus besloten we voor dit festijn een leuk en ook nuttig cadeau te geven. Wat schenk je mensen die eigenlijk al alles hebben?
Juist. Geld.
Niet zomaar. Nee, leuk verpakt.

 


Wat is nu leuker om iets groots vol te stoppen met snoepjes, chocoladegeld, chocolade spelkaarten, nog meer lekkers en uiteindelijk het x bedrag aan geld. Niet zomaar een groot geldbriefje van wat euro’s, nee, spreid het lekker uit in briefjes van 5 euro. Het is geld en je kunt zelf weten wat je er mee doet. Leuk! 



 
 

Dus ik toog naar een postagentschap om wat geld om te wisselen voor 5 euro briefjes.
Ho! Dat ging zomaar niet. Die briefjes waren schaars.
Oh ja joh?
Ja.
Hoezo dan?
Wisselgeld was voor de gemiddelde ondernemer niet iets dat je zomaar kon wisselen bij de bank. Dat moest tegenwoordig besteld worden.
Maar dat kostte diezelfde ondernemer ook geld.
Huh?
Ja, rollen muntgeld – die bedrijven vroeger gewoon konden wisselen bij de bank – kostten tegenwoordig geld. De ondernemer moest geld betalen om eenzelfde bedrag aan papiergeld om te wisselen voor muntgeld voor de kassa. En ook voor de 5 euro briefjes.
You're kidding! Die begreep ik niet.
De baas van winkel legde het me uit. Hij en zijn vrouw – met wie hij samen de winkel runde – moesten wekelijks muntgeld bestellen. En dat kostte hen geld.
Maar dan leid je toch verlies?
Klopt. Maar dat werd dan weer doorberekend in de prijzen in de winkel.
Ik begreep.
 
 

 

Ik ging naar de bank. Want bij de bank kun je geld opnemen.
Denkt men.
Dat is dus niet zo.
Een keurige vrouw in een ING pakje vroeg vriendelijk aan mij waarmee zij mij kon helpen.
Ik antwoordde haar dat ik een x bedrag aan 5 euro briefje wilde wisselen, terwijl ik mijn portemonnaie al tevoorschijn haalde. Je bent per slot van rekening bij een bank. Een grote bank.
Ho!
Dat ging zomaar niet!
Dat kon dus niet.
- Ach. Hoezo niet mevrouw?
Welnu, dat geld kon ik bestellen bij ING en dat kostte me zes werkdagen.
- Zes (6!!) werkdagen?
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, maandag.
En het was dinsdag. Dus ik zou moeten wachten tot (even rekenen: woensdag, donderdag, vrijdag, maandag, dinsdag)....aaah: woensdag!
Ja, wel vóór 12.00u ’s middags bestellen, voegde de vriendelijke mevrouw nog toe.
Het was reeds na 15.00u.
Dus donderdag, een week later, zou ik een x bedrag aan 5euro papiergeld ontvangen. En dat moest ik dan nog op het kantoor halen ook.
Fijn land. 
En dan te bedenken dat we het zaterdag nodig hadden.....

Ik besloot eens te gaan zoeken op internet: “waar kan ik 5 euro biljetten pinnen/ opnemen?”
Aha! De ABN/AMRO had een pinautomaat waar ik gewoon 5 euro briefje kon pinnen. Simpel toch?
Met de retailmix kunt u eenvoudig grotere hoeveelheden 5, 10 en 20 eurobiljetten uit de geldautomaat opnemen”, las ik op de site
Reuze handig! Dat wist ik dan
Kat in het bakkie.

Maar voordat die kat in dat bakkie ging wilde ik toch die ING nog eens peilen en gewoon eens op de site van ING kijken. Ik typte de vraag in of het mogelijk was 5 euro biljetten op te nemen.
Op de website verscheen als antwoord: “Wilt u uw biljetten inwisselen tegen biljetten van
€ 5, € 200 en € 500? Deze biljetten hebben we niet op voorraad bij het ING-kantoor. U kunt deze biljetten bestellen bij het ING-kantoor met kasbalie.” 
De Bank van Nederland.


Ik besloot een gokje te wagen en als vaste klant ING klantenservice te bellen.
Goedenavond met Jansen, waarmee kan ik u van dienst zijn?
- Goedenavond meneer Jansen, met mevrouw van Vliet, ik zou graag wat biljetten van 5 euro willen bestellen. Is dat mogelijk?
Dat was wel mogelijk, maar dat kostte zes werkdagen.
- Pardon?
Zes werkdagen mevrouw.
Ik besloot om me in een rol van toerist te wagen die om een uitermate ingewikkelde valuta vraagt.
- Zes werkdagen. Vertel eens meneer, is het een hoop werk om dat geld bij elkaar te krijgen? Moet het speciaal gedrukt worden of geïmporteerd worden uit Korea of zeau??  Of moet het wellicht speciaal overgevlogen en gescand worden? Zo’n groot bedrag is het toch niet, lijkt me (mevrouw van Vliet wil ook es wat geld opnemen, grrrrrrrr……)
Nee, mevrouw, het is moeilijk om aan 5 eurobiljetten te komen.
(in gedachte: “in de Chinese Volksrepubliek kan ik me goed voorstellen dat dit moeilijk is, maar we leven godgloeiende….pardon….toch in Nederland!!!!?”)
- Meneer, wat is er niet makkelijk aan het komen van Nederlandse valuta in een land dat toevallig ook nog eens Nederland heet?! Geld dat ik zelf heb verdiend. Het zou toch niet zo moeilijk zijn om gewoon mijn eigen geld op te nemen? Ik hoef daar toch geen zes (6!!!) dagen op te wachten?
Nee, mevrouw, dat heeft te maken met ons ING beleid.
- Zucht….welk beleid is dat meneer Jansen?
Nou, eeeeeh, een soort van ontmoedigingsbeleid.
- Een o-n-t-m-o-e-d-i-g-i-n-g-s-b-e-l-e-i-d, zei u?
Een ontmoedigingsbeleid.
- En wat moet ik mij voorstellen bij een o-n-t-m-o-e-d-i-g-i-n-g-s-b-e-l-e-i-d?
Ja, eh….mensen mogen niet zoveel geld pinnen. Dat proberen we de mensen te ontmoedigen.
Aha…ontmoedigen. Mensen mogen niet zoveel geld pinnen. Dus de overheid bepaalt wat wij wel en niet mogen doen, zeg maar onmogelijk maken, zegt u feitelijk.
Eh….jawel mevrouw.
- En waarom is dat dan, weet u dat ook?
Ja…eh….de banken willen gewoon niet dat mensen zoveel cash in huis hebben. Ze willen liever dat de mensen elektronisch betalen.
- Oké, ik kan me voorstellen dat elektronisch betalen veiliger is en dat men niet wil dat we met pakken geld over straat lopen. Dat begrijp ik. Maar meneer, wat ik dus niet begrijp dat ik als klant van ING, niet gewoon geld kan opnemen in briefjes van bepaalde euro die ik wil. Geld waar ik voor werk, omdat er een o-n-t-m-o-e-d-i-g-i-n-g-s-b-e-l-e-i-d  bestaat! Daar kan ik niet mee in komen. Begrijpt u?
Ja, ehhh….dat begrijp ik.
- Kijk meneer, dit is geen geld voor boodschappen. Dat betalen we wel via elektronische betaling. Dit betreft geld voor een cadeau……..c-a-d-e-a-u..... u weet wel. Leuk. Feestje. Gezellig. Verpakt in een cadeautje. Vijf euro biljetten. Verstopt met snoep, begrijpt u wel?
(…)
En dat kan dat dus niet, omdat de overheid besluit dat ik geen geld kan opnemen in de biljetten die ik wil. Geen bank die mij briefjes van 5 euro kan geven, omdat er een o-n-t-m-o-e-d-i-g-i-n-g-s-b-e-l-e-i-d geldt?
Meneer, weet u wat, ik zeg mijn rekening bij ING morgen op. Ik ga vervolgens een klacht indienen met de reden van mijn opzegging. En ik voeg meteen een ‘CC’ aan consumentprogramma’s als Kassa, Radar en overige programma’s toe. Ik vertrek naar ABN AMRO, want daar kan ik dus wel gewoon geld in 5 euro biljetten pinnen! Gratis! Binnen een minuut!
Goedenavond. 

Ik vertrok vervolgens naar de ABN AMRO pinautomaat waar ik inderdaad 5 euro biljetten kon pinnen. Maar ook niet zonder slag of stoot.
De slag was inderdaad 5 euro biljetten.
De stoot was 300 euro per keer opnemen: 20 briefjes van € 5,- + 20 briefjes van € 10,-
Kleiner kon niet! Nou ja! Wie bepaalt dat nu weer??!!!
Dus gewoon maar “even” 300 euro pinnen. Zonder kosten, dat pinnen, ja. En binnen de minuut. 
Wel mijn vijf euro biljetten bij elkaar. Dat dan weer wel.
En direct daarna naar een ING kantoor om het geld dat ik niet nodig had (die tientjes, wat moet je daar nu weer mee?) gewoon - gratis! - terug te storten op mijn ING rekening. Die ik toch de dag erna opzegde.
Dus uiteindelijk doel bereikt met een hoop ergernis en ING met een ontevreden klant erbij.

 

                            Conclusie: deze communistische heilstaat denkt wat goed voor u is en 
                              heeft bedacht ons te kunnen ontmoedigen door een
                                         o-n-t-m-o-e-d-i-g-i-n-g-s-b-e-l-e-i-d.

 

Maar deze Mensch bleek slimmer: na wat woede, frustratie, zweet en wat stukjes fietsen tussen verschillende bankkantoren bereikte deze ex-ING klant gratis en voor niets binnen een half uur haar doel, namelijk: een x bedrag aan 5 euro biljetten.

En een prachtig huwelijksfeest een paar dagen later.

 

                                             Dikke neus voor ING!
 

 
 
 
 
 
Amsterdam, 26 oktober 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten