Recensie “De Boycot van Israël”

Op 26 oktober a.s. presenteert het Centrum Informatie Documentatie Israël (CIDI
het boek
"De Boycot van Israël, BDS; Demoniseren,
Delegitimeren Discrimineren”.

door Mathilde van Vliet

Tijdens de corona-perikelen en de lockdown van de afgelopen anderhalf jaar, heeft blogger Keesjemaduraatje niet stilgezeten. Elk weekend en elke vakantie bracht hij in zijn studeerkamer door. Hij kon toch nergens heen.
Ik mocht het boek alvast lezen en was aangenaam verrast over de gedetailleerde beschrijving van de anti-Israël-beweging in Nederland.
Je vraagt je wel eens af, hoe Kees Broer aan al die informatie komt.

Het Centrum Informatie Documentatie Israël (CIDI) presenteert volgende week het resultaat van dit teruggetrokken leven: Het boek “De Boycot van Israël, BDS; Demoniseren, Delegitimeren, Discrimineren”.
Zoals gezegd was ik vereerd om het boek alvast te lezen en ik was aangenaam verrast over de gedetailleerde beschrijving van de anti-Israël-beweging in Nederland.
Het is absoluut de moeite waard.

Het boek laat, ook met afbeeldingen, zien hoe de BDS-beweging tegen Israël georganiseerd is, welke activisten er aan meedoen en wat de invloed op de Nederlandse samenleving is. De geschiedenis van de uitsluiting der Joden uit de economie laat Kees Broer beginnen rond het jaar 1900. Daarmee toont hij aan, dat antisemieten niet persé de staat Israël nodig hebben om hun ongezonde praktijken te botvieren.  Een hoofdstuk over de strijd tegen deze antisemitische BDS beweging ontbreekt ook niet. Hoe kunnen we deze boycot van Israël bestrijden? Dit boek geeft enkele recepten!
Een korte impressie

Bij het schrijven van zijn vorige boek “Vijftig jaar Palestina Komitee”, dook Kees Broer maandenlang in de archieven van het International Institute of Social History (IISG) en vond daar in de notulen van het Palestina Komitee, aantekeningen van de Nederlandse terreurverdachte Ciska Eeken. De relatie van pro-Palestijns activisme met Nederlandse terroristen, waar zelfs een echte guerrillatraining in Jemen bij hoorde, leidde in Nederland niet tot ophef. Wat maakt het de publieke opinie nu nog uit wat er eind jaren zeventig allemaal in het activistencircuit gebeurde?

Door het schrijven van dit boek over de boycotbeweging tegen Israël heeft Kees Broer zichzelf nog overtroffen. Niet alleen het aantal bladzijden (326) is groter dan zijn vorige boek; dit boek is ook persoonlijker en daardoor emotioneler. Door de beschrijvingen van demonstraties en actievergaderingen tegen Israël, zie je de schrijver zelf tevoorschijn komen. Er gaat een klein venstertje open, dat uitzicht geeft op de motieven en beweegredenen van de pro-Israëlische schrijver Kees Broer.

De interviews met Harry Polak en Sheila Gogol, beiden actief in de dialoog werkgroep van het Amsterdamse LJG, laten zien dat je als Jood in Nederland nog zo je best kan doen en open in de samenleving staan, uiteindelijk rekenen ze je toch af op je mening over Israël. Blijkbaar is het thema Israël en het Midden Oosten ook nu in de 21-ste eeuw nog een doorn in het zwerende vlees van de extreem-linkse activisten.

Ik weet zeker, dat dit boek “De Boycot van Israël” bijdraagt aan de strijd tegen antisemitisme en de eenzijdigheid en kwaadaardigheid van de BDS-beweging.

Op 26 oktober 2021 om 19:30 uur presenteert Kees Broer zijn boek
De Boycot van Israël – BDS: Demoniseren, delegitimeren, discrimineren,