Zorgcapaciteit is het kernprobleem. Maar er is méér aan de hand,
Veel meer…..
door Mathilde van Vliet
Het probleem van de huidige zorg is niet
alleen het aantal bedden maar het toenemend tekort aan verpleegkundigen en
verzorgenden. Door ruime bezuinigingen en op basis van 'marktwerking' in
de zorg gingen ziekenhuizen failliet, werden duizenden verpleegkundigen
ontslagen en kwamen er geen nieuwe voor terug.
Ik sprak met een snijdend medisch specialist die
uiteenzet wat de pijnpunten zijn in de zorg, hoe dit al langere tijd speelt en
hoe alles langzamerhand wordt opgehangen aan het coronavirus. Hij is verontrust over de zorgcapaciteit,
de registratie van coronabesmettingen en -sterfte, de negatieve gevolgen van het vertragen
van de Covid-besmettingen en de wijze waarop de cijfers worden gepresenteerd door
de overheid.
Hij ziet wel mogelijke oplossingen voor de
zorgproblematiek.
Om privacy redenen wordt de naam van de
geïnterviewde arts niet genoemd, evenals de naam van het ziekenhuis waar hij werkzaam
is, omdat een afwijkende mening afgestraft wordt.
[naam en adres bekend bij de redactie]
Welkom. U had het in
ons voorgesprek al over het capaciteitsprobleem in de zorg. Hoe ziet
u dat?
De zorgcapaciteit is afgelopen tien tot vijftien
jaar onder de bezielende leiding van onze overheid steeds verder verlaagd.
In het kader van de
bezuinigingsdrift en de “marktwerking” is een flinke reductie doorgevoerd van
het aantal ziekenhuisbedden, het aantal IC-bedden, maar ook capaciteitsreductie
in andere zorginstellingen. Resulterend in een opvallend verschil in Europa qua
onder meer IC-capaciteit, waarbij Nederland het allerlaagste aantal
IC-bedden heeft per honderdduizend inwoners.
Duitsland heeft het hoogste aantal IC-bedden per
honderdduizend inwoners en heeft daarmee een capaciteit die bijna acht keer
groter is. Het is daarom niet verbazend - dat ondanks de crisis die ook in
Duitsland toesloeg vorig jaar - dit land de capaciteit had en ook nu weer heeft
om Nederlandse patiënten te behandelen.
Sinds de reductie van bedden, zowel op afdelingen
als intensive care afdelingen (IC’s) is er gedurende vele jaren – lang voor de corona-uitbraak
– een probleem met de capaciteit geweest. Met de komst van corona is dit onder
een vergrootglas komen te liggen, waardoor het lijkt dat dit een nieuw
probleem is.
Aangezien ik in mijn vak te maken heb met
veel patiënten die ik behandel en die nabehandeling behoeven op een IC,
word ik al jaren - dus ook lang voor de corona-uitbraak - geconfronteerd met
het probleem dat patiënten die voor operatie zijn opgenomen, niet behandeld
kunnen worden, omdat er geen IC-plek is.
Recent werd met
tranen in de ogen door minister De Jonge gezegd dat “er een patiënt niet geopereerd
kon worden doordat er geen IC-bed was”.
Dan komt er ook
nog een patiënt in beeld, die in zijn operatiejasje, nuchter en wel klaarligt voor
operatie en dan medegedeeld krijgt dat de operatie niet doorgaat; ik heb de
afgelopen tien tot vijftien jaar niets anders meegemaakt!
Wordt
hiermee niet ontzettend op de emoties van de mensen ingespeeld?
Zeker en ik
vind het ontzettend jammer omdat het de indruk wekt dat er een nieuw probleem
is, dat bovendien zou worden veroorzaakt door ongevaccineerden. De emoties van
die patiënt zijn duidelijk, maar die waren niet anders dan die van de patiënten
die ik jaren voor corona om die reden niet geopereerd weer naar huis moest
ontslaan. Soms overkwam dat een patiënt twee en heel soms zelfs wel eens drie
keer!
Nu wordt het capaciteitsprobleem
in de media voorgesteld als een “ernstig” probleem, maar dat was het al lang.
Er was alleen geen aandacht voor.
Hoe
komt het dat de politiek hier nooit echt aandacht aan heeft besteed?
Er is nooit
aandacht aan besteed omdat het niet “media interessant” was.
Het aantal IC-opnames
en overledenen ten tijde van griepepidemieën, waarbij er ook een overbelasting
was van de te beperkte capaciteit, kregen nauwelijks aandacht in de media. En
toen waren er geen dagelijkse talkshows, gevuld met deskundigen om te vertellen
hoe ernstig de situatie is.
De maatregelen van de politiek volgen vaak op wat
de journalistiek tot belangrijk verklaart.
Zou er een oplossing voor zijn vanuit uw
visie en vakgebied?
Dat denk ik wel en het gaat dan om oplossingen
op lange en korte termijn.
Het probleem is, dat de maatregelen in de strijd
tegen corona vooral gebaseerd zijn op het beperken van de instroom van patiënten.
Hoe beperkter de capaciteit, hoe meer behoefte om de instroom te beperken. Dit
tracht men te bereiken door de kans op besmetting te verkleinen door middel van
maatregelen - mondkapjes, de anderhalve meter, lockdowns et cetera. Voorts zijn er
natuurlijk de vaccinaties.
De mens is uitgerust met een immuunsysteem, dat
tot doel heeft om indringers van buiten - zoals virussen en bacteriën - uit te
schakelen. We leven nu eenmaal in een wereld waar deze indringers bedreigingen
vormen en dit zal nooit veranderen.
Het is onmogelijk om dit virus te laten
verdwijnen. Uiteindelijk zal via natuurlijke immuniteit nog wel sprake zijn van
infecties zoals deze, maar niet in de mate dat dit een crisis zal veroorzaken.
Er kunnen zich evenwel natuurlijk nieuwe virussen voordoen, waarvoor nog geen
immuniteit is opgebouwd en dan kan er weer opnieuw een grote epidemie optreden.
Dit is uit de geschiedenis wel bekend.
Voor de lange termijn zie ik de oplossing in een
globale immuniteit van de bevolking.
De natuurlijke immuniteit - en dat is
inmiddels ook wel vast komen te staan aangaande corona – levert de beste
weerstand. Een andere lange termijnoplossing is het
structureel uitbreiden van de zorgcapaciteit, dus ook de IC-capaciteit.
Er is wel onderzoek gedaan naar de bezettingsgraad
die maakt, dat je in tijden van crisis het probleem nog aankan. Dit wordt voor
de IC becijferd op 75%.In Nederland wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijk
bezetting, liefst tegen de 100%.
Stel je eens voor dat je voor een bepaalde regio
uitrekent hoeveel brandweerlieden gemiddeld nodig zijn om in de loop van een
jaar alle branden in die regio te blussen. Stel dat een bezetting van 4
gemiddeld is ingezet om te blussen en je zou daarom vervolgens altijd 4
brandweerlieden paraat laten zijn. Elk weldenkend mens snapt, dat de consequentie
is, dat bij een fikse brand er veel te weinig capaciteit zal zijn. Er zijn niet
constant branden en bij voldoende capaciteit bij grotere branden zal er een ogenschijnlijke
overcapaciteit zijn van brandweerlieden, die een groot deel van de tijd geen branden
blussen. Branden zijn onverwachte en onvoorspelbare
gebeurtenissen.
Dat geldt met name ook voor ziekte waarvoor - in geval van het
veel voorkomen ervan - een reservecapaciteit noodzakelijk is om dit het hoofd te
kunnen bieden. Het gaat om onvoorspelbare pieken en dalen.
Hugo de Jonge verklaarde in oktober dat hij de
IC-capaciteit wilde uitbreiden naar meer dan 1350 bedden. Maar dat lijkt me sterk bij
het tekort aan verpleegkundigen. Dat kan dus ook helemaal niet en dat is heel
eenvoudig te berekenen. Na de eerste piek in 2020 was het een goed plan geweest
om de IC-capaciteit structureel te vergroten. Dat is niet gebeurd en de
politiek is dit kennelijk ook niet van plan. Als dit alsnog zou gaan gebeuren,
dan kost dat natuurlijk tijd, omdat dan meer personeel moet worden opgeleid.
Vier jaar is nodig voor een basisopleiding verpleegkundige; 2 jaar voor een specialistische
vervolgopleiding zoals intensive care verpleegkundige.
De capaciteit is dus sinds de eerste crisis in
2020 niet structureel vergroot. Je kunt wel tijdelijk een aantal bedden als
IC- bedden gebruiken. Bijvoorbeeld bedden van de uitslaapkamer, wat ook een soort
IC is of bedden van een ander specialisme waar ook IC-capaciteit is. Dat benoem
je dan tot corona-capaciteit. Dus dan kun je het aantal IC-bedden een beetje
opvoeren, maar wel ten koste van andere zorg.
Bovendien is het aantal
beschikbare IC-bedden - los van die niet-structurele uitbreiding – eigenlijk ten
opzichte van die eerste crisis juist afgenomen. Dat heeft te maken met het
feit dat er langzamerhand verpleegkundig personeel afgehaakt heeft na 2020 en er
een hoog ziekteverzuim is, niet alleen door coronabesmettingen, maar doordat
het personeel opgebrand is, minder willen werken pf zelfs een andere baan zochten.
Een IC-bed hebben is één ding, maar het personeel
zal er ook moeten zijn. Er is nu onvoldoende personeel is voor de oorspronkelijke
beschikbare IC-bedden en daarom staan er bedden leeg.
Het inzetten van het leger, het Rode Kruis en studenten
op een IC na een 2-daagse cursus acht ik volstrekt ridicuul en zal ogenschijnlijk
alleen een verbetering geven van de kwantitatieve personeelsaantallen, maar
nauwelijks een bijdrage leveren aan kwalitatieve en adequate zorg. Dus dat is ook
geen oplossing voor de korte termijn.
"Oooh, wat was er veel waardering voor de verpleegkundigen
na de eerste golf, maar toen er in de Tweede Kamer
moest worden gestemd over een structurele (en mijn inziens terechte)
verhoging van de financiële waardering
liepen de regeringspartijen de Kamer uit!
Lijkt het erop de zorg van de IC tot aan thuis
stagneert?
Dat klopt, maar dat probleem was er ook al lang
voor de corona crisis. Er werd niet alleen bezuinigd in de ziekenhuizen, maar
in de hele zorgketen.
Als een patiënt van de IC kan worden overgeplaatst naar
de verpleegafdeling, dan lukt dat niet altijd, omdat er op de afdeling geen plaats is. Dan
blijft de patiënt dus onnodig op de IC tot er wel ruimte is op de afdeling.
De verpleegafdeling op haar beurt kampt met patiënten
die wel kunnen worden ontslagen, maar nog nazorg behoeven, zoals verpleeghuis, hospice
of bijvoorbeeld thuiszorg. Daarvan is de capaciteit ook niet toereikend, waardoor
patiënten dan nog opgenomen blijven.
Vanwege de krapte worden patiënten ook eerder
ontslagen, maar ze hebben dan wel vaker nog zorg nodig, die niet altijd direct
voor handen is. Dit verstoort de doorstroming en heeft daarmee nog een extra
ongunstig effect op de IC-capaciteit.
Structurele uitbreiding van alleen de capaciteit
van de IC niet voldoende. Dit zal in de gehele keten moeten plaatsvinden.
U benoemt net de beddenproblematiek. In de
media staan geregeld uitspraken van politici dat "ongevaccineerden
onterecht IC-bedden bezetten." Dat is nogal een uitspraak. Hoe
staat u daar tegenover?
Dat is volslagen onzin, want dat zou
betekenen dat we alleen nog maar patiënten zouden behandelen die zich
"keurig netjes hebben gedragen", niet roken, geen overgewicht of
suikerziekte hebben, die geen overmatig gebruik van drank of drugs maken,
kortom: een "normaal" leven hebben geleid. En dan heb ik het nog niet
eens over mensen die aan risicovolle sporten doen. Alle sportletsels, die ook
een enorme druk op de gezondheidszorg veroorzaken worden ook allemaal
keurig behandeld. Dus iedereen heeft recht op zorg, of je nu
gevaccineerd bent of niet, dat maakt helemaal niet uit.
Dat staat ook vast in de Wet op de
Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Wordt met zo'n
stelling door een arts onderscheid gemaakt tussen patiënten, tussen
mensen, m.a.w.: bestaat er een medische apartheid? Er zijn geluiden
dat artsen weigeren om
ongevaccineerden te behandelen, als ze die vrijheid hadden. Kan dat
zomaar? Nee, natuurlijk kan dat niet! Als je dat
soort dingen zou invoeren, dan krijg je een veel uitgebreider scenario,
namelijk dat iemand met een hoog BMI niet meer in aanmerking zou
komen voor een behandeling, omdat hij vanwege zijn hoge BMI
misschien eerder op de IC komt. Deze patiënt bezet een IC-bed, dat
hij eigenlijk niet zou 'mogen' hebben omdat iemand anders met een lagere BMI
dat nodig heeft en ga zomaar door.
Berichten over een "zwarte golf"
zijn bijna dagelijks in het nieuws te vinden. Is er volgens u een
oplossing om dergelijke gezondheidsproblemen te voorkómen?
De “zwarte golf” is een relatief begrip. Het is de
overgang van een relatief tekort aan IC-capaciteit, naar een absoluut
tekort, waarin je keuzes moet maken wie wel en wie niet opgenomen moet worden. Dit
hangt natuurlijk volledig af van de behoefte aan IC-bedden en van het aantal
beschikbare IC-bedden in Nederland.
Het is zeer van belang om mensen te motiveren
een gezond leven te leiden, zodat zij weerbaarder zijn voor ziektes zoals infecties
en de eventuele complicaties daarvan. Hierdoor zal de behoefte aan IC-bedden
afnemen, maar dat is niet morgen voor elkaar en behoort dus ook tot de lange
termijnoplossingen.
De maatregelen van de overheid zijn erop gericht
om het aantal besmettingen per tijdseenheid te reduceren en daarmee de behoefte
aan IC-bedden meer over de tijd uit te spreiden. Denkt u dat dit zinvol is?
De politiek heeft ervoor gekozen de beddencapaciteit
niet te vergroten, wat in mijn optiek geen goede beslissing was.
De overheid
tracht nu het aantal geïnfecteerden en eventuele potentiële opnames in ziekenhuizen
en IC te beperken door maatregelen. Het is de vraag hoe effectief die
maatregelen zijn. Een stabilisatie of daling van het aantal besmettingen na het
instellen van dit soort maatregelen bewijst totaal niet dat deze werkelijk effectief zijn. Er zijn immers vele factoren die hierin een rol
spelen. Bij een virale verkoudheid zijn antibiotica niet
effectief en het herstel treedt veelal spontaan op in één of twee weken. Indien
er toch antibiotica worden voorgeschreven bewijst dit het herstel niet dat
antibiotica wel effectief zijn voor een virale infectie.
Anderzijds is er nog een nadelig effect van het
vertragen van de verspreiding - als het ware uitsmeren in de tijd.
Coronavirussen
muteren snel. Hoe langer het corona- virus in omloop blijft, hoe meer mutaties,
hoe groter het risico op nieuwe varianten, waarvoor onvoldoende immuniteit is
opgebouwd, al dan niet met een vaccin. Waarna een herhaling van de cyclus. We
blijven dan achter de feiten aanlopen.
Tegenwoordig is in de Westerse wereld de gezondheidszorg natuurlijk
optimaal. Hoe staat u tegenover extra toevoeging van vitamine D3?Het is al lang bekend dat, in de Westerse
wereld met name, vitamine D-gebrek endemisch voorkomt. Dat wil zeggen dat
een heel groot deel van de bevolking een te laag vitamine D gehalte heeft,
ook al zijn ze voldoende blootgesteld aan zonlicht.
Bij de bevolking leeft het idee dat
vitamine D belangrijk is voor "je botten"; men kent de rachitis/Engelse
ziekte wel. Maar vitamine D is niet alleen van groot belang voor de ontwikkeling
van het beenderenstelsel, maar het is ook een heel belangrijke stof voor het
immuunsysteem.
Ook dat is al lang bekend en er zijn ook een
groot aantal wetenschappelijke artikelen over. Desondanks is het tot mijn
verbazing in Nederland nog steeds zo dat er bij huisartsen of elders
in de gezondheidszorg niet veel aandacht is voor het vitamine D gehalte
bij de bevolking. Dat zou eigenlijk bij een routine bloedonderzoek gecontroleerd moeten worden en zo nodig aangevuld.
Er zijn ook artikelen gepubliceerd over dit
onderwerp met betrekking tot corona. Bij onderzoek van coronapatiënten op de IC
blijkt dat het overgrote deel van deze patiënten een te laag vitamine D gehalte
heeft. In een enkele publicatie zelfs 100% van deze patiënten. Ook wordt in een
artikel gesteld, dat voldoende vitamine D in het lichaam de kans op de noodzaak
om op een IC behandeld te worden een factor 14 kleiner maakt.
Dit biedt bij uitstek de mogelijkheid om aan preventie
op de korte termijn te doen. Het is eenvoudig, goedkoop en snel toe te passen.
Als het doel van de overheid is om de toestroom van IC-patiënten te reduceren
zou dit toch op z’n minst kunnen worden toegevoegd aan het beleid.
Zweden staat bekend om de vele zonuren 's
zomers. Is het vitamine D-peil daar onder de bevolking wel op orde?
In Zweden speelt dit probleem ook. Maar Zweden
kent al heel lang een beleid om mensen voor te lichten en te adviseren
vitamine D tekort aan te vullen. Wellicht dat dat een verklaring biedt
voor het gunstige beloop van de epidemie in Zweden ondanks het “losse” beleid
aldaar.
Heeft het er wellicht mee te maken dat vitamines
niet veel geld opleveren en vaccins wel? Met de corona vaccinatie is heel erg veel geld gemoeid.
Er zijn ook voorbeelden en hardnekkige berichten over belangenverstrengeling. Hierover kan verder moeilijk een uitspraak doen.
Dat de vaccinatie een effect heeft of in ieder geval had op het minder ernstig
ziek worden lijkt een feit. Maar ook is een feit, dat de bescherming afneemt en
misschien helemaal zal verdwijnen, nog afgezien van nieuwe varianten, waar de vaccins
slecht of helemaal niet beschermen. Verder kan ik de motivatie voor het voortzetten van dit
beleid niet goed begrijpen en ook niet dat het op orde brengen van het vitamine
D-gehalte in de bevolking geen enkele aandacht krijgt.
Is er een grotere oversterfte door corona?
Als we nu kijken naar de coronacrisis, dan kom
je natuurlijk in de getallen terecht. Wat je zou je willen weten is of er een oversterfte is
door corona en of dit nu significant meer is dan de oversterfte in andere jaren
met epidemieën.
Wanneer je kijkt naar de totale sterfte
door alle oorzaken - inclusief infectieziekten - dan krijg je
een vergelijkbaar beeld over de jaren.
Bij corona is het niet keihard aangetoond dat er
een enorme toename van de oversterfte geweest in vergelijking met seizoenen
waarin influenza erg toesloeg. Met name ouderen en mensen in verpleeghuizen
stierven tijdens influenza. Bij corona is dat eigenlijk precies hetzelfde. Mensen
die een ernstige infectieziekte krijgen - zoals door corona en influenza, die al een verlaagde weerstand hebben (door hart en vaatziekten, chemotherapie,
ernstige longproblemen, kanker of omdat ze oud zijn) - lopen een groter
risico om het uiteindelijk niet te redden.
Een overlijden wordt als corona-sterfte
geregistreerd als een patiënt overlijdt en een positieve corona-test had. Het maakt
dus niet uit of iemand is overleden aan onderliggende aandoeningen met corona
of door corona. Daar het vooral ouderen zijn, met onderliggende aandoeningen
die overlijden, is er een vertekend beeld van de “corona-sterfte”.
Zou
u een voorstander zijn om het voorbeeld van Zweden te volgen, die de
coronamaatregelen geheel losliet? Zeker. Zweden liet de maatregelen los. Daar is groepsimmuniteit opgebouwd en dus is de natuurlijke weerstand vergroot. De coronavirussen blijven, daar kunnen we niks
aan veranderen. Maar net zoals met alle grote pandemieën die er geweest zijn, eindigen
deze ook weer. Waar de bevolking een voldoende grote immuniteit heeft opgebouwd,
krijgt het virus niet meer de kans.
Ik zou er een voorstander van zijn om het coronavirus
redelijk snel te laten circuleren onder de bevolking, omdat de jongere mensen –
pakweg de groep onder de veertig/ vijftig jaar – weinig last hebben van het
virus. Die kunnen wel ziek worden, maar belanden niet massaal in het
ziekenhuis.
Jonge kinderen kunnen hun ouders aansteken en
dan vervolgens de oudere groep, opa’s en oma’s. Hoe voorkom je dat dan?
Er is al vroeg in 2020 een pleidooi gehouden om
een omgekeerde lockdown toe te passen waarbij je de kwetsbaren en ouderen
beschermt door die groep te isoleren. Dat zou dan een heel ander beeld hebben gegeven.
Je had dan het virus rond kunnen laten waren: festivals open, mensenmassa’s dicht
bij elkaar, met als resultaat een veel snellere en grotere groepsimmuniteit. Op
het moment dat die groepsimmuniteit er is, zijn al die mensen resistent en
kunnen ze hun opa of oma niet meer besmetten, want het virus heeft dan geen
kans meer.
Maar de politiek zag hiervan af. Een van de
argumenten was, dat men geen tweedeling in de samenleving wilde. Gevolg was,
dat het met de maatregelen van een algemene lockdown voor deze groep precies
op hetzelfde neerkwam als in geval was van een
omgekeerde lockdown. En intussen is er wel degelijk een tweedeling in de maatschappij tussen gevaccineerden en ongevaccineerden ontstaan, die door de
overheid ook nog eens wordt aangewakkerd.
Ik vind het geen goede zaak dat mensen onder de
veertig jaar worden gevaccineerd en al helemaal niet tussen twaalf en achttien jaar, laat staan
nog jonger.
We hebben te maken met een vaccin, waarvan zelfs
de industrie zegt geen verantwoordelijkheid nemen
voor bijwerkingen omdat het vaccin zich nog in een experimenteel stadium
bevindt. We hebben namelijk te maken met een fase 3/ fase 4-onderzoek. Terwijl
gebruikelijk is dat na het afsluiten van fase 4 een vaccin/ medicament
goedgekeurd wordt voor gebruik. Het is verwerpelijk, om in deze fase een hele
bevolking onderwerp van onderzoek te maken.
Stefan
Oelrich topman van Bayer heeft in oktober 2021 verklaard, dat het coronavaccin
helemaal geen vaccin is, maar een cel- of gentherapie. Hij gaf daarbij
aan, dat als ze dat toen als gentherapie hadden benoemd het overgrote deel van
de bevolking (95%) daar niet op was ingegaan, dus is het een “vaccin” genoemd,
maar in de pure zin van het woord geen vaccin.
Dus
eigenlijk zijn we misleid?
Het
zijn niet mijn woorden. Ten eerste geeft de farmaceutische industrie toe dat het
eigenlijk gentherapie moeten worden genoemd. Ten tweede hebben zij in
contracten met overheden aangegeven dat het om een experimentele therapie gaat
en dat zij daarom geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de late gevolgen.
En deze late gevolgen kunnen we dus niet weten. Inmiddels
zijn er ernstige en belangrijke bijwerkingen vastgesteld. In geval van
bijwerkingen, moeten ernst en frequentie goed worden bijgehouden. Dit is nodig
om de balans op te maken of de effecten van de behandeling opwegen tegen de risico’s
ervan. Je kunt je afvragen of de registratie van bijwerkingen of nadelige
gevolgen goed verloopt. Misschien dat die balans bij vaccinatie voor ouderen en
kwetsbaren gunstig uitvalt, maar dat is voor de gezonde jongere groep - die een
geringe kans op opname heeft, een nog geringere kans op de noodzaak van een IC behandeling
en minimale kans op overlijden door corona - te betwijfelen.
De
betrouwbaarheid van cijfers is afhankelijk van de wijze waarop ze worden geregistreerd.
Als dat niet goed gebeurt, zeggen de cijfers niet veel meer
Het is duidelijk dat de overheid de cijfers gebruikt om vaccinaties te promoten. Laten we aannemen dat de cijfers kloppen.
De vraag is vervolgens: hoe
presenteer je ze? Kijk je naar recente ontwikkelingen op termijn van een week,
of presenteer je een gemiddelde over drie maanden omdat dat een betere ondersteuning geeft van het beleid? Met een bepaalde
presentatie kan de informatie die je naar buiten brengt dus makkelijk worden gemanipuleerd.
Zelf als alle cijfers op correcte registraties zijn gebaseerd.
Als
je op een andere manier naar de cijfers kijkt, dan zou je tot een andere conclusie
komen. Wanneer je analyses en grafieken ziet van Maurice de Hond, die dezelfde cijfers gebruikt
als de overheid, maar in een ander en meer gedetailleerd
perspectief plaatst, komt daar een ander beeld naar voren.
De
PCR testen zouden niet betrouwbaar zijn volgens wetenschappers. Zou je dan niet beter stoppen met testen? Om snel te testen hebben we momenteel niets anders. Wel ben ik er wel een voorstander van om te stoppen met testen en ook met de lockdowns en
de andere maatregelen. Ik ben er nog steeds voor om die oudere kwetsbaren te
beschermen in plaats van de ongevaccineerden te isoleren.
Maar
dat heeft geen politiek draagvlak.
Wat is uw visie ten aanzien van de QR- code?
Dat is een
belangrijk punt. Er was een Op1 aflevering en tijdens
die uitzending zaten een aantal mensen op anderhalve meter afstand van elkaar rond
de tafel. Die mensen hadden allemaal een gunstige QR-uitslag. Die 'mochten' daar
dus zitten.
Er was
ook iemand uitgenodigd die een toch iets andere mening had. Die persoon was niet
gevaccineerd. Hij had zich vlak voor de uitzending laten testen. De test
was negatief.
De aanwezigen met een groen vinkje bij controle van de QR-code
waren niet getest. Aannemende dat de test betrouwbaar was, was de geteste persoon
de enige, waarvan vaststond dat hij niet besmettelijk was. Dus je zou zeggen
dat deze genodigde ook aan tafel kon plaatsnemen. Maar
nee, hij moest op afstand zitten, ergens achterin, ver van de tafel, want
hij was niet gevaccineerd. Dat geeft aan in wat voor waanzin we leven.
Hoe
ziet u de toekomst op korte termijn met betrekking tot de coronacrisis?
Op de korte termijn
zie ik het somber in, omdat men met krankzinnige maatregelen bezig is, die niet
gaan werken. Ik hoop
eigenlijk dat we een heel strenge lockdown krijgen. 2G mag wat mij betreft
ingevoerd worden, alleen al omdat na een korte tijd zal blijken dat dit beleid helemaal
geen effect zal hebben.
De
2G maatregel zou wel eens kunnen leiden tot massaontslagen, wanneer de vaccinaties
verplicht worden gesteld. Binnen de zorg is bekend dat een groot aantal zich
niet wil laten vaccineren. Hoe ziet u dat voor zich?
Ik kon me
eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo’n maatregel in de zorg doorgevoerd zou
worden. Maar inmiddels zijn er al nadrukkelijke stemmen om vaccinatie verplicht
te maken, zoals in sommige landen met bij weigering een dwangsom per maand als
straf. Iedereen is
bekend met het enorme tekort aan personeel. IC-bedden staan leeg, omdat er niet voldoende personeel is.
Stel je voor
dat 20% van de verpleegkundigen zegt dat zij zich niet willen laten vaccineren en
die zouden allemaal worden ontslagen, waar staan we dan? Dan hebben we echt een
probleem. Want dan gaan er nog meer IC-bedden dicht.
Er
is binnen alle sectoren een groot tekort aan verpleegkundigen en verzorgenden. Hoe
denkt u vanuit deze crisis (jonge) mensen warm te laten lopen voor deze
beroepen?
De behandeling
van een patiënt is een product geworden. Er moet efficiënt worden “geproduceerd”.
In het kader van het beheersen en controleren van de kosten zijn er eindeloze
administratieve verplichtingen ingevoerd en een groot aantal managers toegevoegd,
veelal zonder enige affiniteit met of ervaring in de zorg. Een grote
kostenpost.
Dit is – van specialisten tot verzorgenden – fors extra
belastend.
Veel tijd om echte aandacht aan een patiënt te besteden is er niet
meer.
De werkdruk is hoog. Ook voor een mooi vak als verzorgende en
verpleegkundige geldt, dat als je geen plezier en voldoening uit je werk kunt halen,
het niet makkelijk is dit vol te houden. Er moet een balans zijn tussen voldoening,
mate van belasting, waardering en honorering. Die balans is zoek.
Oooh, wat was
er veel waardering voor de verpleegkundigen na de eerste golf, maar toen er in de
Tweede Kamer moest worden gestemd over een structurele (en mijn inziens
terechte) verhoging van de financiële waardering liepen de regeringspartijen de
Kamer uit. Een gênante vertoning! Er is belangstelling genoeg, maar voordat dit zal resulteren in meer
verpleegkundigen en verzorgenden zal die balans moeten worden verbeterd.
Hoe
zou uw favoriete kabinet eruit zien? Zouden daar artsen en verpleegkundigen in
moeten zitten?
In 1989 trad
Hans Simons aan als staatssecretaris van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. Voor
mij is dat een belangrijke negatieve kentering geweest in de organisatie van de gezondheidszorg.
Later kregen we mevrouw Borst. Zij was internist, werd later hoofd van de
bloedbank van het academisch ziekenhuis Utrecht en weer veel later medisch
directeur van datzelfde ziekenhuis. In mijn ogen was dat niet een dokter die bekend
was met de werkvloer. De latere ministers waren mogelijk goede bestuurders,
maar zonder kennis en voeling met de medische praktijk. Ik zou het heel
goed vinden als een medicus deel zou uitmaken van het kabinet, maar dan wel een
medicus die ervaring heeft met de dagelijkse praktijk in een de gezondheidszorg
en met name die in het ziekenhuis.
Een vakminister dus.
Tot
slot, zou u nog wat willen toevoegen?
Dit virus blijft
en er zullen nieuwe virussen komen. Er vormt zich in de samenleving op een
bepaald moment een immuniteit voor dit soort virussen, die veel beter is dan
welk vaccin of gentherapie dan ook. Dat zagen we ook bij de Russische en
Spaanse Griep. Dat zal wereldwijd zo gebeuren.
Investeer in gezondheid. Investeer in zorg. Dan zijn we beter bestand, maar voorkomen kunnen we het niet!
Conclusie
* De huidige organisatie van de gezondheidszorg zou herzien moeten worden.* De tekorten aan verpleegkundigen en verzorgenden moet
worden opgelost.* De capaciteit van (IC)bedden moet drastisch worden
verbeterd.* De aanpak vanuit de huidige demissionaire regering is ontoereikend.* Het coronabeleid is totaal verkeerd aangepakt.* Het vitamine D-gehalte onder de bevolking zou
structureel moeten worden bepaald en zo nodig aangevuld* Cijfers over de coronacrisis zouden duidelijker moeten
worden weergegeven.* Er moet gesneden worden in het aantal managers in de
zorg.* Medici zouden mede het beleid moeten bepalen op grond
van de praktijkervaring* Marktwerking dient de gezondheidszorg niet.
Amsterdam, 6 december 2021
Men is met krankzinnige maatregelen bezig, die niet gaan werken. Als alleen al door natuurlijke omstandigheden het aantal besmettingen gaat afnemen, dan gaat de overheid natuurlijk meteen de vinger opsteken en zeggen: “Kijk, dat is ons beleid!”
BeantwoordenVerwijderenDat zie je nu al gebeuren. Dat is nog maar zeer de vraag. Daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor en het is een beetje hetzelfde als een huisarts die een patiënt voor zich ziet die vrijwel zeker een virale verkoudheid heeft. De patiënt zegt: “Ik heb vorige keer antibiotica gehad en die hielpen zo goed.”
Maar een viraal infect reageert helemaal niet op antibiotica!
Genezen is een kwestie van een week of tien dagen en dan gaat de infectie vanzelf over.
Nu kun je als huisarts veel tijd en moeite stoppen om de patiënt ervan te overtuigen dat antibiotica bij virale infecties geen zin hebben, maar dan krijg je een boze patiënt, waardoor de huisarts uiteindelijk zwicht en de patiënt antibiotica voorschrijft.
De patiënt slikt vervolgens een week antibiotica en na tien dagen komt hij terug bij de huisarts en zegt: “Kijk! Dat komt door de antibiotica!”
Dat is nu ook een beetje aan de hand wat de overheid betreft, want die nemen maatregelen, maar zij kunnen helemaal niet staven of die maatregelen en de effecten ervan leiden tot een verlaging of verhoging van het aantal infecties.
Ik hoop eigenlijk dat we een heel strenge lockdown krijgen, 2G mag wat mij betreft ingevoerd worden, alleen al omdat na een korte tijd zal blijken dat het beleid helemaal niets doet.
Ik wens je veel sterkte in de strijd ��
Mark Huizer - Arnhem